دعوای ابوت یا بنوت

اثبات نسب

دعوای ابوت یا بنوت

منظور از حق بنوت یا حق فرزندی و پدری حقی است که فرزندان در اثر قرابت نسبی پیدا می کنند. حال ممکن است حق بنوت و ابوت از سوی پدر مورد انکار قرار گیرد (نفی نسب) و یا اینکه فرزند دعوای اثبات نسب را اقامه نماید.

دعوای اثبات و نفی نسب

نسب در معنای لغوی به معنای خویشاوندی به کار می رود و دعوای اثبات‌نسب به معنای اثبات رابطه‌ی خویشاوندی و نفی ان به معنای رد رابطه خویشاوندی است. این دعوا در زمانی مطرح می شود که نسب طفل به پدر مورد منازعه باشد. دلایلی که برای اثبات نسب ارائه می شود عبارتند از:

اثبات نسب
اثبات نسب

– اماره قانونی

  1. در دوران نکاح: هر طفلی که بعد از انحلال نکاح متولد شود ملحق به شوهر است مشروط بر اینکه مادر هنوز شوهر نکرده و از تاریخ انحلال نکاح تا‌ روز ولادت طفل بیش از ده ماه نه گذشته باشد مگر آنکه ثابت شود که از تاریخ نزدیکی تا زمان ولادت کمتر از ۶ ماه و یا بیش از ده ماه گذشته باشد. این اماره به اماره فراش مشهور است.
  2. پس از انحلال نکاح: پس از انحلال نکاح در صورتی که زن عده نکاح خود را نگه دارد و پس از آن ازدواج نماید و طفلی به دنیا بیاید در صورتی که بیش از ده ماه از نکاح اول بگذرد طفل متعلق به شوهر دوم است. در حالتی که از نکاح اول بیش از ده ماه نگذشته باشد و از نکاح دوم تا تولد طفل کم تر از ۶ ماه گذشته باشد، طفل متعلق به شوهر اول است. در فرضی که از تاریخ جدایی بیش از ده ماه نگذشته باشد و از تاریخ نکاح دوم تا تولد طفل هم ۶ ماه گذشته باشد در این حالت انجام آزمایش می توان نسب طفل را تشخیص داد.

– انجام ازمایش DNA

  • طرح دعوای نسب (اثبات یا نفی آن) در صلاحیت دادگاه خانواده محل اقامت خوانده صالح است.
دعوای ابوت یا بنوت
دعوای ابوت یا بنوت

 

نمونه دادخواست اثبات نسب

برگ دادخواست به دادگاه خانواده

مشخصات طرفين نام نام خانوادگى نام پدر شغل  

محل اقامت

شهر – خيابان -كوچه –  شماره –پلاك

خواهان
خوانده
وكيل يا نماينده قانونى
تعيين خواسته و بهاي آن اثبات‌نسب
دلايل و منضمات دادخواست ۱٫ تصویر مصدق سند ازدواج ۲٫ تصویر مصدق شناسنامه
رياست  محترم دادگاه خانواده

با سلام احتراماً به استحضار می‌رساند خوانده …………………….می‌باشد که به رغم وجود دلایل کافی از پذیرش رابطه‌ی نسبی خودداری می‌کند، لذا با توجه به دلایل کافی صدور حکم مبنی بر اثبات نسب مورد استدعا است.

 

 

                                                                      محل امضاء مهر انگشت  

 

 

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .