الزام به انتقال سهم الشرکه

انتقال سهم الشرکه

الزام به انتقال سهم الشرکه

انتقال سهم الشرکه

الزام به انتقال سهم الشرکه: سهام شرکت یک حق مالی برای صاحب آن ایجاد می‌نماید و شخص می‌تواند آن را به دیگری انتقال دارد. اما از آن جایی که انواع مختلفی از شرکت‌ها در قانون تجارت وجود دارد؛ لذا به بررسی انتقال سهم الشرکه در هر یک از شرکت‌ها می‌پردازیم:

  1. الزام به انتقال سهم الشرکه در شرکت‌های سهامی:

شرکت‌های سهامی به دو نوع سهامی عام و خاص تقسیم می‌شوند و هر کدام مقررات ویژه‌ی خود را دارا می‌باشند. در شرکت‌های سهامی، سهام ممکن است بانام باشد و یا بی‌نام باشد. در صورتی که سهام بانام باشد، هرگونه نقل‌وانتقال آن باید در دفتر ثبت شرکت‌ها ثبت شود اما در صورتی که سهام بی‌نام باشد مانند سند در وجه حامل است و انتقال آن با قبض و اقباض به عمل می‌آید. در شرکت‌های سهامی برای نقل‌وانتقال سهام نیازی به موافقت مدیران و مجامع نیست.

  1. الزام به انتقال سهم‌الشرکه در شرکت‌های با مسئولیت محدود:

در شرکت‌های مسئولیت محدود، مسئولیت شرکا تا میزان سرمایه‌ی خود مسئول هستند و انتقال سهام دارای شرایطی می‌باشد که در زیر به آن اشاره می‌کنیم:

  • شریک در صورتی می‌تواند سهام خود را منتقل کند که حداقل همراه با رضایت شرکایی باشد که سه، چهارم سرمایه شرکت متعلق به آن‌ها بوده و اکثریت عددی داشته باشند.
  • بعد از کسب رضایت شرکا، برای انتقال باید سند رسمی به نام منتقل الیه تنظیم شود در غیر این صورت انتقال معتبر نخواهد بود.
  1. الزام به انتقال سهم الشرکه در شرکت‌های تضامنی:

در شرکت‌های تضامنی شرکا به‌صورت مطلق مسئول هستند. در این نوع از شرکت‌ها الزام به انتقال سهم الشرکه باید با موافقت همه‌ی شرکا به عمل آید. چنانچه شریکی رضایت به انتقال سهام نداشته باشد چنین انتقالی صحیح نخواهد بود.

  1. الزام به انتقال سهام در شرکت‌های نسبی:

در شرکت‌های نسبی شرکا به نسبت آورده‌ی خود مسئول هستند. متأسفانه در مورد الزام به انتقال سهام نص صریحی در قانون تجارت وجود ندارد اما با توجه به نظر دکترین و علمای حقوق به نظر می‌رسد که الزام به انتقال سهام با رضایت همه‌ی شرکا باشد.

در مورد دادگاه صالح در رسیدگی به الزام به انتقال سهم الشرکه، در صورتی که سهم الشرکه کم‌تر بیست میلیون تومان باشد، شورای حل اختلاف و در صورتی که سهم الشرکه بیشتر از بیست میلیون تومان باشد، دادگاه محل اقامت شریک است صالح است.

در مورد ابطال انتقال سهم الشرکه باید گفت در هر یک از شرکت ها چنانچه انتقال تابع مقررات نباشد، چنین انتقالی فاقد اثر قانونی و باطل است و همچون ابطال اسناد با آن رفتار می شود. هر یک از شرکا می توانند ابطال انتقال چنین سندی را از دادگاه بخواهند.

انتقال سهم الشرکه

 

نمونه دادخواست الزام به انتقال سهم الشرکه

برگ دادخواست به دادگاه عمومي

مشخصات طرفين نام نام خانوادگى نام پدر شغل  

محل اقامت

شهر – خيابان -كوچه – شماره –پلاك

خواهان
خوانده
وكيل يا نماينده قانونى
تعيين خواسته وبهاي آن الزام به انتقال سهام شرکت مقوم به ………. ریال ۲- پرداخت کلیه خسارات قانونی
دلايل و منضمات دادخواست ۱- تصویر مصدق وکالتنامه ۲- تصویر مصدق بیع نامه انتقال سهام
رياست محترم مجتمع قضايي

ریاست محترم …..

با سلام و تحیت به استحضار عالی می‌رساند:

۱- خوانده ردیف اول …………………… کلیه حقوق و منافع پنجاه‌درصد سهام خود از شرکت …………………… (خوانده ردیف سوم) به شماره ثبت …………….. (سهامی خاص) را به اینجانب واگذار نموده و پیرو آن ، طی وکالتنامه شماره …………… دفتر خانه …………….. ، یک وکالت بلاعزل کامل شامل تمامی اختیارات از جمله واگذاری سهام فوق را به بنده داده است.

۲- اینجانب طبق اختیارات مندرج در وکالتنامه مذکور، تمامی پنجاه درصد سهام خوانده ردیف اول از شرکت فوق را با عقد بیع به خود منتقل نموده‌ام.

۳- با توجه به اینکه خوانده ردیف دوم نیز از اعضای هیئت‌مدیره شرکت فوق‌الذکر می‌باشند بنده چندین بار از ایشان درخواست انجام تشریفات قانونی انتقال سهام ازجمله تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده، امضاء صورت‌جلسه انتقال سهام، اخذ مفاصا حساب مالیاتی ، ثبت در دفتر انتقال سهام شرکت و النهایه اعلام به اداره ثبت شرکت‌ها را نموده‌ام تا به عنوان مالک پنجاه درصد سهام شرکت مذکور، از حقوق و اختیارات خود بهره مند گردم. لیکن متأسفانه ایشان از انجام امور فوق امتناع نموده و مانع استیفای حقوق حقه‌ی اینجانب می‌گردند. لذا از محضر محترم دادگاه تقاضای الزام خواندگان به انجام کلیه مقدمات انتقال سهام به اینجانب از جمله امور فوق‌الذکر و النهایه انتقال دائم سهام مذکور به اینجانب به انضمام الزام خواندگان به پرداخت کلیه خسارات قانونی از جمله هزینه دادرسی، حق الوکاله وکیل و غیره را دارد.

محل امضاء

 

 

محل امضاء مهر انگشت

 

 

 

 

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .