ابطال نسب یا نفی آن

دعوای نفی نسب

ابطال نسب یا نفی آن

دعوای نفی نسب

دعوای نفی نسب دعوایی است که از سوی زوج مطرح می‌شود به این منظور که اعلام دارد فرزندی که متولد شده ملحق به او نمی‌باشد. پس چنانچه زوج قبلاً به صورت صریح اقرار نموده باشند که فرزند ناشی از رابطه‌ی او با زوجه‌اش می‌باشد، دیگر نمی‌تواند دعوای نفی نسب را اقامه نماید. قانون‌گذار برای اقامه دعوای نفی نسب مدت معقولی را در نظر گرفته است. توضیح آنکه زوج فقط ظرف ۲ ماه پس از اطلاع از تاریخ تولد طفل می‌تواند اقدام به طرح دعوا نماید.

ماده ۱۱۶۲ قانون مدنی: « در مورد مواد قبل دعوی نفی ولد باید در مدتی که عادتاً پس از تاریخ اطلاع یافتن شوهر از تولد طفل برای امکان اقامه دعوی کافی ‌می‌باشد اقامه گردد و در هر حال دعوی مزبور پس از انقضاء دو ماه از تاریخ اطلاع یافتن شوهر از تولد طفل مسموع نخواهد بود».

نکته‌ی مهم این است که چنانچه زوج فوت کند حق طرح دعوای نفی نسب به وراث او می‌رسد. این دادخواست باید به دادگاه خانواده تقدیم گردد.

"<yoastmark

نمونه دادخواست نفی نسب

برگ دادخواست به دادگاه خانواده

مشخصات طرفين نام نام خانوادگى نام پدر شغل  

محل اقامت

شهر – خيابان -كوچه – شماره –پلاك

خواهان
خوانده زوجه
وكيل يا نماينده قانونى
تعيين خواسته و بهاي آن اثبات نفی‌نسب
دلايل و منضمات دادخواست ۱٫ شناسنامه ۲٫ مدارک مورد نیاز
رياست محترم مجتمع قضائی“نام شهرستان محل وقوع ملك مورد اجاره”

با سلام

احتراماً به استحضار می‌رساند بر اساس دلایل اعلامی خوانده همسر اینجانب می‌باشد لیکن هیچ گونه فراشی با مشارالیه نداشته و صرفاً به لحاظ به درج نام اینجانب در شناسنامه زوجه در اسناد مذکور این موضوع به ثبت رسیده است. لذا با توجه به دلایل اعلامی صدور حکم بر نفی‌ نسب مورد استدعا می‌باشد.

محل امضاء مهر انگشت

 

 

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .