ابطال سند مالکیت

ابطال سند رسمی

ابطال سند مالکیت

دعوای ابطال سند مالکیت

سند مالکیت، سندی است که از نوع اسناد رسمی تلقی می‌شود. اسناد رسمی در مقابل اسناد عادی قرار دارند و به اسنادی گفته می‌شوند که توسط مأمورین رسمی و در حوزه صلاحیت آن‌ها تنظیم شده باشد. این سند دارای ستون‌هایی است که نقل و انتقالات در آن نوشته می‌شود. همچنین در این اسناد اوراق به صورت خط‌کشی شده می‌باشند و پلمپ شده اند. غالباً اسناد رسمی از اعتبار عمده‌ای برخوردارند؛ مگر اینکه بی‌اعتباری آن‌ها به طریقی آشکار شود.

موارد ابطال سند مالکیت عبارتند از:

  1. ثبت ملک بدون رعایت مقررات قانونی؛
  2. وجود اسناد معارض؛
  3. صدور اسناد مالکیت به طرز اشتباهی؛
  4. ثبت اراضی موات؛
  5. ثبت اموال عمومی و موقوفات؛

و….

طرق ابطال سند رسمی مالکیت

ابطال سند مالکیت به دو گونه صورت می‌گیرد:

  1. از طریق دادگاه:

در صورتی که ابطال سند رسمی توسط دادگاه صورت بگیرد، باید یکی از موارد زیر وجود داشته باشد:

– در صورتی که ملکی خلاف قانون ثبت شده باشد؛

– هرگاه در اسناد مالکیت تعارض وجود داشته باشد؛

– هرگاه سندی باشد که مخل حقوق دیگران باشد.

– در صورتی که اشتباه در عمل تفکیک وجود داشته باشد.

در این موارد، دادگاه موارد ابطال سند مالکیت را صادر می‌نماید.

  1. از طریق مراجع قانونی:

– در صورتی که سازمان ثبت اسناد و املاک طبق نظر مراجع قانونی اقدام به ابطال سند نماید. به عنوان مثال برای حفظ اراضی جنگلی یا مراتع، سازمان ثبت اسناد و املاک ممکن است اقدام به ابطال سند مالکیت بدون توجه به حکم دادگاه نماید.

– در صورتی که مالکیت معارض وجود داشته باشد. فرض کنید شخصی دارنده سند مالکیت معارض با دیگری است. در اینجا فرد باید رف مهلت قانونی ۲ ماه به دادگاه مراجعه نماید و دادخواست خویش را تقدیم کند. حال اگر فرد در ظرف مهلت قانونی تعیین شده از سوی اداره ثبت به دادگاه مراجعه نکند، اداره ثبت رأساً اقدام به ابطال سند مالکیت وی می‌نماید.

مراحل ابطال سند رسمی توسط دادگاه

ابتدا متقاضی ابطال سند رسمی باید تمامی مشخصات رسمی سند را به دادگاه ارائه نماید و بعد از آن، دادگاه مشخصات فرد متقاضی امر ابطال سند را درخواست می‌نماید. همچنین وجوهی که توسط دادگاه تعیین می‌شود باید حتماً توسط متقاضی ابطال سند مالکیت پرداخت گردند.

اصلاح سند مالکیت

نکته مهم این است که گاه ممکن است سند مالکیت ابطال نگردد؛ بلکه صرفاً از سوی اداره ثبت اصلاح شود. مثال بارز در این زمینه آن است که فردی ملک را با داشتن مساحت معین می‌خرد، ما بعداً چنین آشکار می‌شود که ملک دارای مساحت مزبور نیست و بیش از مقداری است که مشتری خریداری نموده است. در چنین فرضی خریدار مکلف است مبلغ اضافه را به صندوق ثبت واریز نماید و تقاضای اصلاح سند مالکیت را بکند.

برگ دادخواست به دادگاه عمومي

مشخصات طرفين نام نام خانوادگى نام پدر شغل  

محل اقامت

شهر – خيابان -كوچه – شماره –پلاك

خواهان
خوانده
وكيل يا نماينده قانونى
تعيين خواسته و بهاي آن تقاضای ابطال سند مالکیت و الزام خواندگان به پرداخت کلیه خسارات قانونی اعم از هزینه دادرسی و حق‌الوکاله وکیل
دلايل و منضمات دادخواست ۱٫ سند مالکیت ۲٫ دادنامه کیفری ۳٫ نظریه کارشناسی ۴٫ معاینه محلی
رياست محترم مجتمع قضايي “‌نام شهرستان محل وقوع ملك”

باسلام احتراماً به استحضارمي رساند:

موکل مطابق سند مالکیت شماره ………………… مورخ …………………….مالکیت شش دانگ یک قطعه زمین واقع در …………………..را دارد. متأسفانه بعد از انقلاب و مهاجرت ایشان به خارج از کشور خواندگان از عدم حضور ایشان سوء استفاده نموده و با معرفی خود به عنوان صاحب ملک با ارائه مبایعه‌نامه مجعول درخواست ثبت ملک و تنظیم سند مالکیت برای ملک نموده اند. نظر به اینکه مطابق دادنامه شماره ……………………..مجعول بودن مبایعه‌نامه ارائه شده احراز گردیده و اقدامات برای احراز و ثبت ملک بر خلاف مقررات بوده از دادگاه محترم رسیدگی‌کننده تقاضای ابطال سند مالکیت و اعاده وضع به حال سابق به همراه پرداخت هزینه دادرسی و سایر خسارات قانونی مورد استدعا است.

 

محل امضاء – مهر – انگشت

 

 

 

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .