حق خاک در ترکیه

حق خاک در ترکیه

حق خاک در ترکیه

در میان کشورهای همسایه ترکیه طرفداران زیادی برای مهاجرت دارد. به طوریکه سالانه تعداد زیادی مهاجر از ایران به کشور ترکیه روانه می شوند. در ترکیه ممکن است با مفهوم “حق خاک در ترکیه” موتجه شویم. اما منظور از حق خاک در ترکیه چیست؟ شرایط دارا شدن حق خاک در ترکیه شامل چه مواردی است؟ در این مقاله با دادآور نسیم مهر همراه باشید تا با مفهوم حق خاک در ترکیه و شرایط آن آشنا شویم.

محبوبیت کشور ترکیه

کشور ترکیه در میان سایر کشورهای همجوار ایران سالانه مهاجران زیادی از ایران را به خود اختصاص می دهد. اما علت این امر چیست؟ علت این موضوع را می توان در شبیه بودن نسبی فرهنگ ایران و ترکیه، نزدیک بودن به کشور ایران و آب و هوای مناسب این کشور دانست.

منظور از حق خاک در ترکیه چیست؟

بر اساس قراردادی که میان کشور ترکیه و ایران در زمان رضاشاه پهلوی شکل گرفت، بنا بر این امر نهاده شد که هر ایرانی می تواند ۹۰ روز در ترکیه اقامت داشته باشد و از مزایای اقامت در ترکیه بهره ببرد. اما پس از ۹۰ روز باید خاک ترکیه را ترک کند.

اما نکته درخور توجه این است  که در این ۹۰ روز ایرانیان حق راه اندازی کسب و کار، اجازه کار و یا اجازه تحصیل در ترکیه را نخواهند داشت. در واقع هر ایرانی می تواند بدون داشتن ویزا به در کشور ترکیه اقامت داشته باشد. اما تنها به مدت ۹۰ روز!!

بنابراین، اگر فرد ایرانی را در نظر بگیرید شما تنها می توانید برای مدت ۹۰ روز بدون نیاز به ویزا در ترکیه بمانید، و از زمان اقامت شما از ۹۰ روز عبور کند مشمول پرداخت جریمه می شوید.

اگر مدت ۹۰ روز تمام شود و یک ایرانی بخواهد همچنان چند روز را در ترکیه سپری کند تکلیف چیست؟

چنانچه یک ایرانی بخواهد بیش از ۹۰ روز در ترکیه بماند می تواند به اداره مهاجرت ترکیه مراجعه کند و اجازه اقامت بیشتر دریافت کنید.

حق خاک در ترکیه

آشنایی با اداره مهاجرت ترکیه:

اداره کل مدیریت مهاجرت با قانون اتباع خارجی و حمایت بین المللی به شماره ۶۴۵۸ که در روزنامه رسمی مورخ ۰۴/۰۴/۱۳۹۲ به شماره ۲۸۶۱۵ منتشر شده است تأسیس شد. .

ماده ۱۵۸ – (۱) هدف این بخش تنظیم رویه ها و اصول مربوط به تأسیس، وظایف و اختیارات ریاست عمومی مدیریت مهاجرت است.

 

اداره کل مدیریت مهاجرت زیر نظر وزارت کشور به منظور تطبیق خط مشی ها و استراتژی های مربوط به مهاجرت ایجاد گردیده است. حصول اطمینان از هماهنگی بین سازمان ها و سازمان های مرتبط در این امور؛ انجام وظایف و رویه های مربوط به ورود، اقامت، خروج و خروج خارجیان از ترکیه، حفاظت بین المللی، حفاظت موقت و حفاظت از قربانیان قاچاق انسان. ”

وظایف ریاست عمومی مدیریت مهاجرت

ماده ۱۵۹ – (۱) وظایف و وظایف اداره کل مدیریت مهاجرت عبارتند از:

الف) انجام کار در زمینه توسعه قوانین و ظرفیت اداری در زمینه مهاجرت و نظارت و هماهنگی اجرای سیاست ها و استراتژی های تعیین شده توسط رئیس جمهور.

ب) انجام فعالیت ها و اقدامات مربوط به مهاجرت.

ج) انجام وظایف محوله به موجب قانون تسویه حساب شماره. ۵۵۴۳

چ) انجام فعالیت ها و اقدامات مربوط به حمایت از قربانیان قاچاق انسان.

د) تعیین افراد بدون تابعیت در ترکیه و انجام فعالیت ها و اقدامات مرتبط با این افراد.

ه) انجام فعالیت ها و اقدامات مربوط به فرآیندهای هماهنگ سازی.

و) انجام فعالیت ها و اقدامات مربوط به حفاظت موقت.

ز – اطمینان از هماهنگی بین واحدهای مجری قانون و نهادها و سازمان‌های عمومی ذیربط، تدوین تدابیر و پیگیری اجرای این گونه اقدامات به منظور مبارزه با مهاجرت‌های غیرقانونی.

ز) کمک به برنامه‌ریزی و پیش‌بینی فعالیت‌های مؤسسات و سازمان‌های عمومی در زمینه مهاجرت، ارزیابی و تأیید طرح‌های پیشنهادی، نظارت بر کار و پروژه‌های انجام‌شده، حمایت از اجرای این گونه کارها و پروژه‌ها مطابق با استانداردهای بین‌المللی.

ح) انجام سایر وظایف محوله از طریق قانون.

حال پرسش اساسی این است که اگر فردی به اداره مهاجرت ترکیه مراجعه نکند و درخواست اقامت ننماید چه اتفاقی می افتد؟

در صورتی که فرد مهاجر به اداره مهاجرت مراجعه نکند، به ازای هر روز ماندن در خاک ترکیه جریمه خواهد شد. البته این جریمه عدد ثابتی ندارد و با توجه به مدتی که فرد به صورت غیر مجاز در ترکیه مانده است و سن و تابعیت او متغیر است.

در زیر به بررسی تفصیلی جریمه  افرادی که بدون ویزا در ترکیه مهاجرت دارند می پردازیم:

در یک تقسیم بندی کلی افراد را به افراد زیر  ۱۸ سال و افراد بالای ۱۸ سال تقسیم می کنیم:

جریمه  افراد زیر ۱۸ سال که بیش از ۹۰ روز در ترکیه اقامت داشتند:

اگر فردی بیش از ۹۰ روز در ترکیه اقامت داشته باشد و بیش از مدت قانونی در نظر گرفته شده برای او در ترکیه بماند در ماه اول چیزی حدود ۲۷ دلار خواهد بود. البته این امر تنها مربوط به جریمه شماست. اما توجه کنید که باید رویه های اداری را نیز در این رلستا طی کنید که هزینه آنها نیز حدود ۱۱۵ دلار خواهد بود.

توجه کنید پس از عبور از ماه اولی که شما به صورت غیر قانونی در ترکیه مهاجرت داشتید از ماه دوم به بعد ۱۰ دلار به هزینه افزوده خواهد شد.

با یک مثال سعی می کنیم تا موضوع را بیشتر توضیح دهیم:

فردی دارای ۱۵ سال سن است. او بیش از ۹۰ روز در ترکیه اقامت داشته است. حدودا تخمین زده شده که این فرد حدودا ۳ ماه اضافه تر در ترکیه مانده است. حال مبلغ جریمه او را به شکل زیر احتساب می کنیم:

۲۷ دلار+ ۲۰ دلار (۲ تا ۱۰ دلار به ازای هر  ماه)+ ۱۱۵ لیر هزینه های اداری در ترکیه.

جریمه  افراد بالای ۱۸ سال که بیش از ۹۰ روز در ترکیه اقامت داشتند:

افرادی که بیش از مدت زمان ۹۰ روزه در ترکیه اقامت داشته باشند، در ماه اول به پرداخت ۵۰ دلار محکوم می شوند و از ماه های بعد ۱۰ دلار به مبلغ آنها اضافه خواهد شد و هزینه های اداری در ترکیه نیز حدود ۱۳۰ دلار خواهد بود.

با یک مثال سعی می کنیم تا موضوع را بیشتر توضیح دهیم:

فردی دارای ۲۵ سال سن است. او بیش از ۹۰ روز در ترکیه اقامت داشته است. حدودا تخمین زده شده که این فرد حدودا ۳ ماه اضافه تر در ترکیه مانده است. حال مبلغ جریمه او را به شکل زیر احتساب می کنیم:

۵۰ دلار+ ۲۰ دلار (۲ تا ۱۰ دلار)+ ۱۳۰ لیر برای هزینه های اداری.

جریمه مدت زمان حضور غیرمجاز در ترکیه چه موقع باید پرداخت شود؟

جریمه حضور و اقامت غیر مجاز در کشور ترکیه زمانی که شما در حال ترک کشور ترکیه هستید از شما اخذ می گردد. در واقع، پلیس فرودگاه جریمه تعیین شده برای شما را تحویل می دهد و شما باید به یکی از بانکهای موجود فرودگاه مراجعه کنید و جریمه خود را پرداخت کنید.

اگر فردی حق خاک در ترکیه را پرداخت نکند چه اتفاقی می افتد؟

در صورتی که شما بیش از ۹۰ روز در خاک ترکیه اقامت داشته باشد و بدون پرداخت جریمه از خاک کشور ترکیه خارج شوید تا زمانی که جریمه حق خاک ترکیه را پرداخت نکردید ممنوع الورود به این کشور خواهید بود.

 

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *