حقوق ایران و ترکیه

حقوق ایران و ترکیه

حقوق ایران و ترکیه

حقوق ایران و ترکیه

ایران و ترکیه از جمله کشورهایی هستند که از دیرباز تا کنون با یکدیگر روابط زیادی داشتند. هر چند روابط ایران و ترکیه در طول سالها دستمایه تغییراتی شده اما همچنان پا برجا باقی مانده است. از منظر مهاجرت نیز ترکیه یکی از مطلوب ترین کشورها برای مهاجرت (مهاجرت قانونی) به شمار می آید. در این مقاله به بررسی روابط حقوقی میان ایران و ترکیه از گذشته تا کنون می پردازیم:

روابط کشور ایران و ترکیه

ارتباط دو سویه میان ایران و ترکیه از زمان پادشاهی صفویه تا کنون ادامه داشته و هرزگاهی دچار تفت و خیزهایی شده اما مجدد به روال قبل بازگششته است. در گذشته به ترکیه عثمانی خطاب می شد. اما امروزه همه آن را در عرصه بین المللی به عنوان کشور ترکیه می شناسند. حسن همجواری میان ایران و ترکیه سبب گردید تا در سال ۱۳۴۲ هر دو کشور بدون نیاز به اخذ ویزا و یا روادید به کشور یکدیگر رفت و آمد داشته باشند. البته نمی توان از اشتراکات فرهنگی میان دو کشور ایران و ترکیه گذشت و همین امر موجبات شکل گیری روابط حسنه میان این دو کشور را فراهم کرده است.

پیشینه روابط میان ایران و ترکیه

اولین بارقه های برقراری ارتباط میان کشور ایران و ترکیه (عثمانی سابق) به دوره پادشاهی هخامنشیان باز می گردد. در این دوره بود که اقوام اولیه ترک که هیتیت ها نامیده می شوند با ایرانیان روابط فرهنگی برقرار نمودند. نکته جالب توجه اینجاست که در در دربار عثمانی ها خط و زبان فارسی از ارزش والایی برخوردار بود. اما گستردگی روابط میان ایران و ترکیه به دوره سلجوقیان باز می گردد. در واقع، اوج روابط میان ایران و ترکیه در دوره عثمانی تجلی پیدا کرد.

حقوق ایران و ترکیه

اشتراکات فرهنگی میان ایران و ترکیه چگونه است؟

مهمترین اشتراکات فرهنگی میان ایران و ترکیه عبارت است از:

۱- مسلمان بودن هر دو کشور: به گونه ای که می توان گفت حدود بیش از ۹۸ درصد مردم هر دو کشور ترکیه و ایران مسلمان هستند و همین امر اسباب مهاجرت و تمالی زیاد به سفر به کشور ترکیه را از سوی ایرانیان فراهم کرده است.

۲- مشترکات زبانی

۳- مشترکات قوومی

۴- مشترکات ادبی و شخصیت های ادبیاتی میان دو کشور

و …

همچنین هر دو کشور ترکیه عضو سازمان هایی همچون اکوف سازمان کنفرانس اسلامی و کروه دی ۸ هستند.

مجموع ابن موارد سبب شده است تا ایران و ترکیه مشترکات زیادی داسته باسند و مهاجرت میان این دو کشور زیاد باشد.

به غیر آنچه در فوق گفته شد موافقت نامه مشترک میان ایران و ترکیه نیز باب اشتراکات میان دو کشور را بیشتر باز کرد. در سال ۱۳۸۹ مشترکات زیادی میان دو کشور پدید آورد.

قانون موافقتنامه همکاری حقوقی در امور مدنی و کیفری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه

جناب آقای دکتر محمود احمدی‌نژاد

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

عطف به نامه شماره ۷۲۱۵۸/۴۴۴۷۲ مورخ ۳۱/۳/۱۳۸۹ در اجراء اصل یکصد و بیست و سوم (۱۲۳) قانون اساسی جمهوری ‌اسلامی ‌ایران قانون موافقتنامه همکاری حقوقی در امور مدنی و کیفری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه که با عنوان لایحه به مجلس‌ شورای ‌اسلامی تقدیم گردیده بود، با تصویب درجلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ ۳۰/۹/۱۳۸۹ و تأیید شورای محترم نگهبان به‌پیوست ابلاغ می‌گردد.

رییس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی

شماره۲۴۵۱۳۲ ۱۰/۱۱/۱۳۸۹

وزارت دادگستری

قانون موافقتنامه همکاری حقوقی در امور مدنی و کیفری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه که در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ سی‌ام آذرماه یکهزار و سیصد و هشتاد و نه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۲۲/۱۰/۱۳۸۹ به تائید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره ۷۲۵۹۷/۴۴۴ مورخ ۲۸/۱۰/۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی واصل گردیده است، به پیوست جهت اجرا ابلاغ می‌گردد.

رییس جمهور ـ محمود احمدی‌نژاد

قانون موافقتنامه همکاری حقوقی در امور مدنی و کیفری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه

ماده واحده ـ موافقتنامه همکاری حقوقی در امور مدنی و کیفری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده میشود.

بسم الله الرحمن الرحیم

موافقتنامه همکاری حقوقی در امور مدنی و کیفری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه که از این پس «طرفهای متعاهد» نامیده میشوند با اشتیاق به ارتقاء بیشتر روابط دوستانه و فراهم آوردن ترتیبات معاضدت دوجانبه در امور مدنی، تجاری، کیفری، استرداد مجرمین و انتقال محکومین به حبس براساس اصول حاکمیت ملی، برابری حقوق و عدم مداخله در امور داخلی طرفهای متعاهد، تصمیم به انعقاد این موافقتنامه گرفته اند.

برای دریافت متن موافقت نامه اینجا را کلیک کنید.

قانون موافقت‌نامه همکاری تامین اجتماعی میان ترکیه و ایران

به موجب این قانون دو کشور می توانند سابقه کاری خود را به کشور دیگر منتقل کنند که این امر یکی از نزایای مهاجرت به کشور ترکیه برای ایرانیان محسوب می گردد.

روابط اقتصادی میان دو کشور ایران و ترکیه چگونه است؟

از منظر روابط اقتصادی نیز میان دو کشور ایران و ترکیه روابط حسنه ای وجود دارد که ذیلا به بررسی این موارد می پردازیم:

۱- فعالیت دو کشور در حوزه ثبات انرژی : احداث خط لوله نفت و گاز ایران و ترکیه.

۲- امضای قرارداد ترجیحی با کشور ترکیه در زمینه و حوزه انرژی.

۳- برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه.

ایران و ترکیه

اشتراکات تجاری میان دو کشو ایران و ترکیه چکونه است؟

برقراری تجارت میان دو کشور ایران و ترکیه به برقراری روابط صادرات و واردات میان دو کشور برمی گردد. تجارت کالا به کشور ترکیه در سال ۲۰۲۰ حدود ۶۴۵ میلیون دلار بوده است. از این عدد حدود ۲۷۰ دلار مربوط به ایران و ۳۷۶ میلیون دلار مربوط به ترکیه بوده است. البته این رقم نسبت به رقم سال ۲۰۱۹ کاهش چشم گیری داشته است. اما باید به این نکته نیز توجه داشت که ترکیه یکی از بزرگترین صادرکنندگان به ایران است. از سوی دیگر ایران نیز توانسته صادرات خود را به کشور ترکیه به چند برابر برساند.

از سوی ایران نفت و گاز مهمترین منبع برای انتقال و صادرات برای کشور ترکیه هستند. اما از سوی ترکیه موادی از قبیل: پسته، خرما، آبمیوه، کشمش، هندوانه و محصولات پتروشیمی و سیمان است.

اما در زیر فهرستی از کالاهای صادراتی از سوی کشور ایران به کشور ترکیه را بررسی می کنیم:

۱- نفت
۲- آهن
۳- فولاد
۴- سوخت های فسیلی
۵- نخ
۶- شیشه
۷- کود
۸- مس
۹- آلمینیوم
۱۰- محصولات پلاستیکی

 

در زیر فهرستی از کالاهای وارداتی از سوی کشور ترکیه به ایران را بررسی می کنیم:

۱- توتون
۲- تنباکو
۳- الیاف پشمی
۴- پارچه
۵- کاکائو
۶- کاغذ و مقوا
۷- عطر
۸- روغن
۹- وسایل نقلیه
۱۰- چوب
۱۱- روغن های اسانسی
۱۲- مصواد مصنوعی
۱۳- ماشین آلات و تجهیزات برقی

 

توجه کنید از جمله مهمترین مکالای صادراتی از کشور ترکیه به کشور ایران عبارت است از:

میوه جات (مانند هندوانه)، نفت و گاز (چرا که ایران بیشترین ذخایر نفت و گاز را در میان کشورهای خاورمیانه در اختیار دارد)، پسته، مواد پلیمری و پتروشیمی، ماد مربوط به نساجی، پلی اتیلن، دی اتیلن گلیکول، آهن، و فولاد.

برای دریاقت اطلاعات بیشتر با کارشناسان موسسه مهاجرتی دادآور نسیم مهر تماس بگیرید.

ثبت درخواست مشاوره رایگان

 

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *